Feed Item
Added a post 

1986-87, någonstans Juli, står jag och svetsar kompasser på Instrumentverken i Stockholm. 4000st ska till Mecka den här veckan och leveransen släpade en vecka. Jag har 4 dagar på mig att bli färdig och ledningen är stressad.

Förmannen kommer vagnarna. "Här är locken, här är nålarna, här är bottnarna och brickorna, och här är svetsvätskan". Mannen ställer sig så jag ser ställningen, trycker fast botten, lägger i brickan, lägger på den avmagnitiserade nålen och berättar en lång historia om hur viktigt det är att skruva botten rätt, passa mot det lilla märket och sist svetsa på locket. En kompass tog 5 minuter att sätta ihop.

När jag var "utbildad" lämnar förmannen mig och jag tittar hjälplöst på högarna av delar som skulle sättas ihop. -Fy fasen vilket skitgöra! Efter en halvtimme har jag upptäckt ett mönster genom fysikens lagar. Jag lossar ställningen med en färdig kompass i, och riktar om den till dess markeringen för botten matchar "Mecka-hållet". Nu var det bara att stoppa i nästa botten, slänga på bricka och nål och svetsa ihop, -tid, 20 sekunder!

Efter 8 timmar hade jag tagit mig genom den största delen av antalet beställda kompasser. Det blev liv i luckan, min raskhet ansågs omöjlig. Jag försökte förklara hur enkelt jag gjort en effektivisering men, förmannen lös självlysande röd av frustration och ilska.

Nu hade de kunnat skickat iväg den redan försenade beställningen men bestämmer sig för att kontrollera varenda en under följande fyra dagar. Tidsförtjänst noll!

När alla kollats och inte en enda ens var en bråkdel missvisande, tystnade kontoret. Jag tänkte "nu borde de ju ändå komma och fråga hur jag gjorde det"? Ingen kom och i slutet av veckan tar fackombudet kontakt med mig. Han möter mig tillsynes lugn men bryter ut i argsint tal "förstår du vad du gjort"? Han tittar på mig med vansinniga ögon, "du har förstört ackordet för alla här", jag försöker värja mig utan framgång och han fortsätter, "det finns ingen här, inte en levande själ som kan komma upp i din hastighet"!

Detta hände 1986 eller 87. Dessa absurda logistsikbrister har jag mött var och varannan månad sedan dess. Jag har sett chefer bädda för ineffektivitet, arbetsgrupper med mer kaffepauser än arbetstid för att jobbet just där var svårt att få ihop logiskt. Jag har sett företag förlora miljoner under ett år och sjukhus halta för att "helheten" aldrig blivit en gemensam arbetsbörda, men påbyggnad över gamla modeller. Som att täcka växande sår med fler plåster, istället för att "ta bort skiten" och göra något åt såret!

Varenda bransch är utsatt för den här typen av "ineffektivitetslogistik" eller "påbyggnadslogik". Sist ut är telekombolaget Hallon. De har i sin iver att binda kunder till sig, missat dels den mänskliga faktorn och dels teknikens brister. Trots att Hallon är ett av de absolut bästa tjänsterna på "landet" för stadig kommunikation, ligger säljavdelningen och support på minus i funktionalitet. Deras modell orsakar kundbortfall.    

Utan en logistikupprustning och effektivitetsutbildning kommer vi att fortsätta förlora miljarder varje år, i ren och skär dumhet!

  • Like
Comments
Info