Feed Item
Added a post 

Vi har olika roller i samhället som avgör hur andra uppfattar oss. De olika rollerna finns även på internet. Jag har frågat runt lite och läst om hur rollerna påverkar oss.

Det mest intressanta är och i det kan jag känna igen mig själv, att det blir svårt att bryta mönster, byta roll eller "kostym" när rollen är utverkad. Det finns inget kvar att hämta som gynnar den personliga utvecklingen.

Plötsligt inser internettrollet att hen inte vill trolla längre, tjejen som alltid publicerade inlägg om sin YouTubekanal har lagt ned och bytt spår och den sura farbrorn som alltid klagade på vädret är inte så sur längre.

Profilen som många byggt under flera år blir en identifikator för kretsen runt omkring och förkroppsligas. När någon tröttnat på rollen andra förknippar den med, då uppstår plötsligt oväntade problem (detta var ny information för mig), -följarna slutar följa och indirekt tvingar individen tillbaka in i rollen annars förlorar hen uppmärksamheten från sina vänner.

Det verkar alltså föreligga ett grundäggande missförstånd om skillnaden mellan vänner och följare som vi tror är vänner och jag utvecklar mitt sökande. Efter ett tag läser jag om internetprofiler som tackar för all kärlek efter operationen, viktuppgången eller klavertrampet.

Jag funderar på hur mycket "kärlek", kärleken innebär och hur lojala dessa vänner skulle vara om t ex influencerns roll som globetrotter eller för evigt utsatt och ditsatt förändrades? Jag sökte profiler som sadlat om.

En amerikansk teknikbloggare (jag kunde inte nå honom privat) men läser på en avlutad blogg "jag avslutar bloggen då jag känner att allt mitt arbete med tekniklösningar utnyttjas, kopieras och används men ingen vill vara med och sponsra för de tusentals artiklar jag har skrivit varje år. Ni kan läsa min nya blogg på "xxx.blogger" där jag skriver om mitt husbygge och familjen".

Under fanns minst 500 kommentarer med olika former av vädjan att han skulle fortsätta jobba gratis men även en del lyckönskningar. Det personliga behovet var av de trogna vännerna/följarna enkom det enda behovet han fyllde. Texten var 1 år gammal och jag klickade in på den nya bloggen.

Under de första månaderna hade han skrivit aktivt och allteftersom tiden gick uppdaterades bloggen alltmer sällan. Som mest hade han tre-fyra kommentarer, tillslut var det ingen som skrev något tillbaka.

Jag undrade hur många som råkat ut för detta och om det fanns lösningar. Efter ett tag inser jag att det skulle krävas enorma resurser att hitta dem som sadlat om på internet (som att leta efter en nål i en höstack) och bytt roll, då deras beundrarskara var borta och popularitetsbristen möjligtvis satt dem längst bak i sökresultatet av 24 000 000 sidor!

En annan spännande upptäckt jag gjorde var att det fanns skillnad mellan att älska uppmärksamheten av vännerna/följarna och gå in helhjärtat för rollen, eller att ha rollen för att få inkomst. Den senare gruppen hade mål för att underhålla eller hjälpa till men var obekväma med att bara uppskattas för det som gavs bort gratis. Det gav en uttömmande effekt och uppskattningen kändes falsk.

Dessa tenderade att råka i depression oftare (ingen stor vetenskaplig studie bakom mina fynd).

Den första gruppen däremot hade svårare att förstå att vännerna/följarna inte skulle gilla alla deras sidor, trots att det endast var den sida som utgjorde rollen, som syntes.

De två grupperna reagerade även olika på negativa kommentarer. Den lyckliga influensern såg de negativa kommentarerna med ro, satte ett filter på YouTubekanalen och ansåg att alla som ogillade inte förstod sitt eget bästa eller hur bra kanalen egentligen var. Självkänslan var väldigt hög.

Den gruppen som ville sadla om upplevde att kritiken var obefogad då allt arbete bakom var oavlönat och det kändes otacksamt. Den här influensern tog väldigt illa upp!

Det verkade såleda finnas en bakomliggande frustration under varje profil som ville sadla om och i flest fall utgjordes beundrarskaran av människor på fel grunder.

  • De som gav gratis saknade ett affärskoncept som genererade pengar
  • De var missnöjda över att ha fått följare under en slitsam period i livet
  • De gjorde något de inte var bra på och följarna gottade sig endast i varje misslyckat försök, rollen roade som ett narrsspel

När det sen blev läge att bryta sig ur rollen, försvann följarna som bara uppskattat det ytliga utåt, vilket i sin tur sänkte självförtroendet att försöka igen.

Vad som verkar krävas är en "recreation", att rekonstruera sin internetidentitet och genom den nya starka personligheten även bygga ett nytt kontaktnät. Svårigheten på sociala forum som Facebook där vi har familj och även "riktiga" vänner, är att de inte lika lätt förstår förändringen, vilket orsakar att de gamla mönstrena blir svårare att bryta sig ur.

  • Like
Comments
Info