·   · 34 posts
  •  · 2 friends
  •  · 3 followers

Miljardtavlan är troligtvis en förfalskning

Jag är konstnär, jag har målat och skapat målningar i en herrans massa år, men eftersom jag inte är någon Picasso har framgången lyst med sin frånvaro. Däremot älskar jag antikviteter och främst skaparnas historia!

Att detta verk är en förfalskning är jag helt utom tvivel på. Carvaggio's målningar var sällan "realistiska", mer som dagens avtarer i 3D miljö och sällan mörka i färgen. Dessutom låg hans intresse i att måla "as is" och eftersträvade "Michelangelo" med avbildandet av riktiga känslor.

Detta jag ser är snarare en blandning av Titan (tysk), Francesco Melzi och Da Vinci där målet inte var lidelse, snarare en illustration. Målningen är tafatt och har brister Carvaggio aldrig skulle ha tillåtit.

Pekfingret som syns tydligast är utan proportion, handen är fel helt och hållet. Tummen på den andra handen syns tydligare (framhävs) vilket tyder på att ett manuellt "föråldrande" har gjorts för att få tavlan att se äldre ut, men missat "tummen" och den röda filten. 

I färgen röd användes under Carvaggios tid troligtvis Okra. Okra blir efter tid (typ stenålder och grottmålnings-tid, orange). Innan är den blodröd under en herrans massa hundra år. Under Jesu tid hade det övre samhhällsskiktet en mantel i blodröd, medan kvinnorna fick använda ljusröd. 

Jesus själv borde ha burit grönt, nyanser av blått eller gult, att måla någon utan kläder tillhör en sadistisk modernare kultur som antingen avbildar oskuld eller synd. Tidigare porträtterade den nakna kroppen på statyer människan som fullkomlig i sin natur.

Det finns alltså ett "mode" som har förbigått Carvaggios påstådda målning.

Det var bara Ceasar som fick gå i lila.

Svärtan och indelningarna av skugga får mig att misstänka övermålning, antingen av ett känt verk eller ett tidigare misslyckat verk, vi kallar det inom skapandet för "skarvning". Som en dålig photoshop eller placering av list över ojämna träkanter i snickeri. Man fuskar för att slippa bygga nytt.

Det här fusket är så genomgående att ingen i sina sinnes fulla bruk skulle köpa tavlan. Carvaggio hade aldrig under sin livstid gjort ett så slarvigt verk.

Första gången jag presenterades för Carvaggios konst, var jag runt tio år. Det var min pappa som sa "vill du lära dig måla, börja med ett stilleben"! Jag uppfattade stille-ben och mamma förklarade vad stilleben var! 

"En skål frukt från hemmets köksbord, ett rådjur innan uppdelning eller något annat som inte rör på sig"!

0 0 0 0 0 0
  • 248
Comments (4)
  • Det som imponerar med Carvaggio är hans sinne för humor och detaljer. Jag skulle vilja påstå att jag känner honom privat! Ansiktsuttrycken innehåller specifika ingredienser som gör att vi associerar. På Narcissesbilden ser vi en typisk "man" se just ovanfrån och ner på en kvinna, barn eller annan man han älskar. Det syns! Tavlan som ligger under lup just nu är istället en av alla förfalskningar utan mänsklighet. Carvaggios konst innehåller även små bekännelser, här i spegelbilden är det en annan man som syns.

    0 0 0 0 0 0
    • Egentligen vet man inte om Carvaggio har existerat eller är en romantiserad säljhistoria. Nästa bild föreställer Carvaggio som tempelriddare men färgerna igen? Tempelriddarna bar vit skjorta med rött eller svart kors. Jag tror mycket väl att denna tavla är äkta men inte av Carvaggio. Möjligtvis någon annan prominent herre ur en annan order?

      0 0 0 0 0 0
      • Tempelriddarnas flagga där det svarta står för ondska och det vita för godhet och rättväg.

        0 0 0 0 0 0
        • Nästa tavla är ett större konstverk än vad jag tänker att konstsbedömarna tror. Den tolkas som "Martha och Mary" och finns i USA, den avbildar troligtvis konstnärens (möjligtvis Carvaggio) samtid framför Jerusalems dåtid. Kvinnan bär de vanligaste färgerna för kvinnor i lägre och högre rang. Detta visar troligen en rikare och en fattigare flicka. Glaskupolen skvallrar om Venedigs Morano (vilket handlar om rikedom och 1800-talet), ramens mönster runt kupolen är även det 1800-tal och luskammens modell berättar att det är under Henry VIII av Englands tid från/på 1500-talet. Andra detaljer är t ex att den inte är färdigmålad, eventuellt påbörjad av Carvaggio och avslutad av en annan nationalitet. Carvaggio har förmåga att göra även simpla tavlor levande, medan de tomma blickarna kom senare, som t ex Fansisco Goya eller Antoine Jean Gros. Att tavlan skulle avbilda Martha och Mary har jag svårt att tro. 

          Fotnot: Korset ovan är ett Malteiskt kors (Knights Hospitaller) och tillhör "St John ordern" under reformationen och det påminner oss om det politiskt dåliga läget att måla tempelherrar. Tavlan i ovan kommentar kan därför vara äldre!

          0 0 0 0 0 0
          Not logged in users can't 'Comments Post'.
          Info
          Created:
          Updated: