·   · 34 posts
  •  · 2 friends
  •  · 3 followers

Lågt reklamvärde? Masked singer anmält!

Länk till artikel längst ned!

Masked singer är alltså anmält till granskningsnämnden för 10 sekunders "dolt" reklambudskap för operatören 3. En mediebyrå som då kallas in av Aftonbladet och får reklam själva, påstår att den formen av reklam är trubbig och verkningslös!

Jag kliar mig i huvudet och tänker "trubbig"? Vad menar mannen? Verkningslös? -Oh nej!

Under ett live 9-11 reportage från Washington som Ulrika, nyhetsankare presenterade i England då det begav sig, klipptes fyra brev in skrivna och undertecknade med ett antal namn på  Usama Bin Ladens medarbetare som tog på sig bombningen. Detta skedde under George Bush tal till nationen, där han sa att man ännu inte funnit skyldiga.

Om breven var menade att synas i bara flashar vågar jag inte uttala mig om, men när uppgifterna om att al-Qaeda låg bakom attentatet publicerades offentligt kändes det rimligt att man funnit de ansvariga. CocaCola hade den första reklamen på bioduk i historien och de klippte in bilder på CocaColas logga under första perioden i filmen. Under pausen ökade dryckförsäljningen med 300%. 

Vad är då trubbig och verkningslös reklam? Att man på Prime-time television klipper in en tio sekunder sekvens av en logga eller att man gör reklam för ett mediebolag i Aftonbladets tidningen som "expert", som uttalar sig att påverkan är obefintlig?

När jag har anlitats att skriva säljande dokument till företagare som söker sponsorer, då formulerar jag innehållet så att läsaren uppfattar "just du blir rik genom den här tjänsten", men jag skriver det inte uppenbart, jag använder endast hintar som är inbakade i presentationen.

Heter sponsoren eller affärsängeln Kalle Andersson kan jag skriva "Kan alla endast genom andra resurser som från..." vilket är för- och efternamn på sponsorn. Sedan fortsätter jag kanske med "liknande produkter uppleva den enorma rikedom...", vilket nu sammansatt ihopklipps till "Kalle Anderssons enorma rikedom".

Nu är låtsasbrevet ovan snabbt ihopkladdat och ett riktigt säljbrev kräver mer eftertanke men poängen som jag vill nå finns där. Jag kan påverka din inställning hur du ser på saker i livet genom bilder, tal, beteende och ord.

För att sälja in en uppfattning krävs bara en sekunds fokusering. På en billboard vid motorvägen kan jag vidare klistra upp en 5X4m stor plansch. På planschen visar jag en mörkgrön äng från Östergötland, åt vänster på ängen står en ko och högst upp från höger skickar en sol (som inte syns) sina mjuka strålar över kossan. Under "solen" i planschens nedre hörn är en Arlalogga. Alla som passerar planschen i 110km/h kommer troligtvis att se informationen på två sätt:

-Föraren ser Arlaloggan först och sen kanske, kon!

-Passageraren ser kon först och undrar varför och ser loggan sen!

Uppdraget slutfört!

En annan plansch som jag passerade vid en 50-väg för några år sedan, innehöll för mycket information. " Att kisa ger en av hundra huvudvärk" och bilden bakom visade en kvinna som skrynklade ihop både panna och ögon och klämde med fingrarna över näsroten. Planschen gjorde reklam för en optiker.

Jag läser då intrycken blev för många "Att kissa på hundar ger huvudvärk"! Den här reklamen minns jag än, men jag minns inte vilken optiker det var. Jag fick åka fram och tillbaka flera gånger för att kunna se vad det egentligen stod. Onödigt att säga kanske, men jag skrattade så jag grät -VAD har de skrivit?

Den bästa reklamen får läsaren tyda själv, ju snabbare det syns ibland, ju mer vill hjärnan greppa tag i informationen. Givna budskap fungerar helt enkelt som teflon i våra huvuden.

 

 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oAOE3K/masked-singer-anmalt-till-granskningsnamnden

0 0 0 0 0 0
  • 404
Comments (0)
Info
Created:
Updated: